29 Nisan 2014 Salı

HİLMİ ŞAHBALLI

Ozan.

NERELİ
Sarılar köyündür oban Şahballı
Dilde destan elde saban Şahballı
Boşa büyüklenme Çoban Şahballı
Dağda davar yaya yaya büyüdük

DOĞUMU:   Hilmi Şahballı,  1953 yılında Maraş'ın Türkoğlu İlçesinde  dünyaya geldi.



ÖĞRENİMİ:  İlk ve orta öğrenimini Maraş'ta tamamladı.

NEDEN ŞAHBALLI: 1973 Yılında bir   plak şirketinin düzenlemiş olduğu Aşıklar Yarışması'nda 1. ci seçilerek "ŞAH" unvanını aldı.  İşte o  günden sonra "Hilmi Şahballı" olarak tanındı.  Daha sonra da Mahkeme kararı ile soyadını "Şahballı" olarak değiştirdi.

EDEBİ HAYATI: Şiir yazmaya 1972 yılında başladı.
Yıllarca yurtdışında kaldı ve  bir çok ülkeyi gezdi.  Türkülerimizi okuyarak Türk kültürünün yayılmasına yardımcı oldu.

GÖREVİ VE
YAPTIKLARI
a.               Bir Televizyon  Kanalında,  50 bölüm Türkü Pınarı programı,
b.              Bir başka Televizyon Kanalında,  100 bölüm Ozanların Dilinden programı,
c.               3 Yıl merhum Cumhurbaşkanı  Turgut Özal'ın Müzik Danışmanlığı,
d.              5 Yıl Ankara Radyosunda sözleşmeli olarak görev yaptı.
*
BESTE: 750'nin üzerinde şiiri bulunmaktadır. Bu şiirlerin 300’ ünü bestelemiştir. Bunlardan bazıları;
1. Yürüyorum,
2. Esmerin Adı Oya,
3. Kızılırmak,
4. Yoruldum,
5. Volkan gibiyim,
6. Doğ Güneş,
7. Aman Dokunmayın Çok Fenayım,
8. Takatım Mı Var,
9. Bir Yudum Su,
10. Bahar Gelmiş Bizim Ele,
11. Zım Zım,
12. Mahkumların Türküsü,
13. Neden Bana Gönül Verdin,
14. Unutuldum,
15. Oda Yandı Ben de Yandım,
16.  Ay Kızım Kınalı Kuzum,
17. Belki Gelirim Ana,
18. Bebeğim vs. gibi…

ETKİLENDİĞİ ŞAİRLER

1.  Hayati Vasfi Taşyürek,
2.  Aşık Mahzuni Şerif,
3.  Abdurrahim Karakoç,
4.  Aşık Veysel,
5.  Neşet Ertaş,
6.  Halit Araboğlu,
7.  Yusuf Polatoğlu'dur.

ÖDÜL: Meclis Başkanı Ömer İzgi'nin vermiş olduğu "2001 yılının Altın Adamları" ödülüne layık görülmüştür.
Sanat hayatına 35 senesini vermiş 30. uncu kasetinin çalışmalarına devam etmektedir.

ESERLERİ

1.   55 Adet plağı,
2.  5 adet filmi vardır.

FİLMLERİNİN İSİMLERİ 

1. Gurbet Ölümleri,
2. Bayram Türküsü,
3. Beklenmeyen Misafir,
4. Gülelim Eğlenelim,
5. İbrahim Hakkı Hazretleri.

MEDENİ HALİ: Evli ve 5 çocuk babasıdır.

------------------------------------------------------------------


ŞİİRLERİNDEN BAZILARI

1.

YÜRÜYORUM

Karlı dağların ardından
Yare doğru yürüyorum
Yunus'un feyiz aldığı
Yere doğru yürüyorum

Kâh atlıyım kâh yayayım
Hangi derdime yanayım
Ben bu âlemde rüyayım
Sırra doğru yürüyorum

Şahballı'm konan göçecek
Dünya fani ölüm gerçek
Kula şefaat edecek
Er'e doğru yürüyorum

......

 2.

ÇOBAN ŞAHBALLI

Bir köyümüz vardı baykuşu çoktu
Yıldızları saya saya büyüdük
Fakir yoksulduk ya anlımız aktı
Karda kızak kaya kaya büyüdük

Anam teşt içinde yurdu başımı
Bizi çimdirirken gör telaşını
Bazlamaya katık yaptım aşımı
Teh dürümü yiye yiye büyüdük

Kışın dam loğlardık kürürdük karı
Av avlardık bulamazdık avcarı
Ne pantol bilirdik ne de şalvarı
Uzun fistan giye giye büyüdük
Dut toplamak için ağaca çıkardık
Ölümden korkmazdık daldan sarkardık
Horozun sesine erken kalkardık
Ezan sesi duya duya büyüdük

Sarılar köyündür oban Şahballı
Dilde destan elde saban Şahballı
Boşa büyüklenme Çoban Şahballı
Dağda davar yaya yaya büyüdük

..........................................................

3.

YAYLA KIZI

Yayla kızı neden benden kaçarsın
Sensiz gitmek mümkün değil sevdiğim
Kuşlar gibi yükseklerden uçarsın
Elin tutmak mümkün değil sevdiğim

Benliğimi sevgin ile sardırdın
Şu başımı taştan taşa vurdurdun
Bezirgânım işlerimi durdurdun
Alıp satmak mümkün değil sevdiğim

Sen lale sümbülsün kırmızı gülsün
Biraz himmet eyle Şahballı gülsün
Menekşe mi güzel sen mi güzelsin
Ayırt etmek mümkün değil sevdiğim


KELİMELER

Teh: 1.  Yaz aylarında, aşırı olgunlaşmış üzüm taneleri kurutulur teh adını alır.
Teh dürümü: İnce ekmeğe rulo biçiminde sarılmış şekline teh dürümü denir.  
Teşt: Çamaşır yıkanan büyük lgen.
Yumak: Yıkamak.
Çimdirmek: Banyo yaptırmak, yıkamak.
Bazlama: (Ülkenin çok kentlerinde bilinir.) Sac üzerinde pişirilen kaba yufka.
Loğ: Taştan yapılmış silindir biçiminde, silindirin iki ucu yumurta kadar içe doğru delikli ağır taş.    

Dam loğlamak: Üzeri toprakla kapatılmış (genellikle) köy evlerinin  yağmurdan akmaması için  loğ denilen aleti ileri geri sürümek. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder