19 Mart 2015 Perşembe

ÇÖTELİ - ALİ BAŞPINAR


KİMDİR: Ailesi  fasulye tarlasında çalışırlarken ozanımız, eline   sazı alır kaçar, kendi gibilerini bulurdu. En çok ta  Aşık Mahrumi’nin yanında alırdı soluğu. Cuma ŞAHİN şiir okumaya başladığında eline geçirdiği odun parçası ile saz çalıyormuş misali şiirlerini icra ederdi. Aralarında çok güzel bir uyum vardı.
Ozanımız, bir söyleşide: “Ben, ABC’yi okulda öğrenmedim. Ben okula vardığımda okumayı sökmüştüm. Eski şairlerin kitaplarını okuya okuya alfabeyi sökmüştüm.” Diyor.,

--------------------------------------------------------------------------------

DOĞUMU: 1953 Yılında Maraş İlinin Afşin İlçesinin Alimpınar Köyü’nün Çöte Mezrasında doğdu.

ÖĞRENİMİ: İlkokulu Alimpınar Köyünde bitirdi.

MEDENİ DUMU: Evli ve beş çocuk babası.

SERBEST:  Soğuk Demir işini 2 yaşından sonra öğrendi. Halen çalışmakta.

HAŞİR - NEŞİR: Aşık Mahrumi, Cuma ŞAHİN, Osman Konak ve diğer bir çok ozanla senli – benli yaşadı.   

“Eğer sende aşk yoksa birilerine bir şey veremezsin. Önce aşk olacak.”

Burası şairler yatağıdır. Kıymeti bilinmeli.”

------

ÜÇ ŞİİRİ

------
1.
Aksini diyenden şüphe eyleyin
Mahlûkat her halde görülmüyor mu
Yolunuz onlardan sapa eyleyin
Haddini aşanlar yerilmiyor mu

Beyitlerde es kalalım istedik
Kulaklarda ses kalalım istedik
Hep barışık dost kalalım istedik
Hoş görüye destek verilmiyor mu

“Desinler” işinden bıkarız vallah
İmkân bulsak Bush’a sıkarız billâh
Açık gizli her şey bilense Allah
Gaf eden çeneler yorulmuyor mu

Bedeni o beze şal ufak gelir
Canavarı iri dil ufak gelir
Aşkın gemisine göl ufak gelir
Deryalarda dümen kırılmıyor mu

Sevda pazarında uyak tükenmez
İrfan mektebinde ayak tükenmez
Mana âleminde kıyak tükenmez
Tarifi ariften sorulmuyor mu

Birleşmiş milletten destek gelince
İsrail’e Amerika gülünce
Filistin’im yine yalnız kalınca
Gazze’de bebekler vurulmuyor mu

Filizi koparıp dalı yolmuşlar
Üçten beşten fazla dolu yolmuşlar
Bağbanda tomuran gülü yolmuşlar
Bahçıvan bölgeden sürülmüyor mu

Yahudiler başlar şaşaha coşa
Dünya taraf tuttu eder tamaşa
Akılda olanlar uğrarsa başa
Üstümüze hesap kurulmuyor mu

Peygamber hadisi hak demiş Mevla
Kul incitmek var mı yok demiş Mevla
Cehennem zalimi yak demiş Mevla
Önce izah sonra darılmıyor mu

ÇÖTELİ faniden isteme destur
Gönül yârin bulsa sevilmek hoştur
Kâinata sultan olmak da boştur
Üstümüze hesap kurulmuyor mu
Maraş
Çöteli (Ali Başpınar)

------

2. ANAM

Beş yaşımdan beri diyar gezerim
Gurbet sokağında yorgunum anam
Darmadağın oldu gönül pazarım
Vefasız güzele vurgunum anam

Eyi olmak bilmiyor derinde yaram
Aslı kalbimdedir ben ise Kerem
Yar ile sebepsiz bozuldu aram
Küstüm sevgiliye dargınım anam

Yatak yaptım garip dolu bir hanı
Göresidim kaşlarını çatanı
En sonunda terk eyledim vatanı
O nazlı sıladan sürgünüm anam

Kara talih bırakmadı peşimi
ÇÖTELİ’m kabusa kattı düşünü
Havadan taş düşse bulur başımı
Acılar yumağı her günüm anam

------

3. AMMA

Hakkı sevmeyenle sohbet eylemem
Barışık değilim küsmedim amma
Halden bilmeyene derdim söylemem
Konuşmam hicaptır susmadım amma

Dilerse bu canı dosta bıraktım
Sevdayı kalbimde hasta bıraktım
Bülbülü sükutta yasta bıraktım
Gülü çalısından kesmedim amma

Beni cezbeylemez âlemin malı
Gam ile kasavet bedenle dolu
Atmadım içimden örtülü halı
Yarınlar yolundan tösmedim amma

Son bulmadı bu hasretin âlemi
Haber yok o yardan gelmez zulamı
Belki de sağıda görmüş hilamı
Gıyamda suratımı asmadım amma

Hasan Ali Mehmet Hacı bu tende
Kalmadı Çöteli’m gücü bu tende
Arkası gelmeyen acı bu tende
Çakırdikene basmadım amma


Zulâm 1. Yoksul. 2. Güçsüz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder